Friday, September 17, 2010

saudara mara,kekayaan dan amal perbuatan

saudara mara,kekayaan dan amal perbuatan

kata kumail:

saya bersama ali telah berjalan ke arah padang pasir pada suatu hari,Dia telah mendekati tanah perkuburan yang terdapat disitu sambil berkata : "ya ahli2 kubur! Wahai kamu yang telah menghuni di tempat sunyi ini! bagaimanakah keadaan kamu di dunia sana? setahu kami segala harta kekayaan pusaka peningalanmu telah habis dibahagi-bahagikan,anak2 kamu telah menjadi yatim dan janda2 yang kamu tingalkan telahpun berkahwin semula.Sekarang ceritakan sedikit darihal diri kamu."
Kemudian sambil menoleh kepada saya dia berkata:

"Ya kumail!seandainya mereka boleh bercakap sudah tentu mereka akan mengatakan yang sebaik-baik berkalan ialah taqwa." Air mata berhamburan dari kedua-kedua matanya.Katanya lagi; " YA kumail perkuburan merupakan tempat menyimpan segala jenis perbuatan manusia.Tetapi kita menyedari hakikat ini hanya selepas memasukinya."

Mengikut sebuah hadis tiap-tiap manusia akan menemui perbuatan-perbuatannya yang baik.Perbuatan-perbuatan baiknya itu akan berupa seorang manusia yang akan menjadi sahabat dan penawar hatinya.Sebaliknya kejahatan-kejahatannya akan berupa seekor binatang yang hodoh yang mengeluarkan bau yang busuk dan yang menambahkan kesengsaraannya.Nabi S.A.W. telah bersabda dalam sebuah hadisnya:


"Hanya 3 benda sahaja yang akan mengikut seseorang ke kuburnya; harta bendanya,kaum kerabatnya dan amal perbuatannya.Harta dan kaum kerabatnya akan kembali selepas upacara pengebumiannya.yang tingal bersama-sama hanyalah amalannya sahaja".

Pada suatu hari Nabi S.A.W. telah bertanya kepada para sahabatnya:

"Tahukah kamu tentang perhubunganmu dengan saudaramaramu,kekayaan,dan amal perbuatan?"

sahabat-sahabat semua ingin mendengar penjelasan beliau,Nabi pun berkata:

"perhubungan itu bolehla diumpamakan dengan perhubungan seorang manusia dengan 3 orang adik-beradiknya,Apabila manusia hampir2 hendak mati dia pun memanggil salah seorang daripada saudaramaranya tadi lalu berkata:"saudara,engkau tahu akan keadaanku ini bukan? Apakah pertolongan yang dapat engkau berikan padaku?" saudaranya menjawab: "aku akan memanggil doktor untuk merawati mu dan aku akan menjaga kamu.Kalau engkau mati,aku akan memandikan jenazah mu,mengkafankan kamu dan mengusung jenazah kamu ke perkuburan.Kemudian aku akan mendoakan kamu.saudaranya ini ialan kaum kerabatnya.Soalan sama dikemukakan kepada saudaranya yang kedua.jawapannya: "aku akan berada bersama2 dengan engkau selama engkau masih bernyawa.sebaik sahaja engkau meninggal,aku akan pergi kepada orang lain."saudaranya yang ke 2 ini ialah harta kekayaannya.Apabila soalan itu dihadapkan kepada saudaranya yang ke 3,dia menjawab:"aku tidak akan meninggalkan mu walaupun di dalam kubur sekalipun.aku akan bersama2 kamu ke tempat itu.ketika amal perbuatanmu ditimbang,aku akan memberatkan perbuatan-perbuatanmu yang baik." saudara yang terakhir ini ialah  amal kebaikan yang telah dilakukan sepanjang hidup.
sekarang mana satu yang menjadi pilihanmu? jawab para sahabat:"Ya Rasulullah tidak syak lagi yang saudaranya terakhirlah yang paling berguna untuk dirinya."

No comments:

Post a Comment